Semesterinköp "hemma" och "hemma"

Hemma - var ligger det nånstans, vem kan ge svaaaar? (Som Kristina från Duvemåla skulle ha sagt...)

Lite garnköp har det blivit i sommar. Dels från mitt uppväxthem och dels från där jag bor nu. Båda är ju "hemma" på nåt sätt...

En rulle svart Tussah Silke från
Borgs vävgarner. Det lutar åt att det ska bli en svart Laminaria. Ser framför mig hur jag bär den virad runt halsen med ett par svarta jeans och nån lila tröja... Myyys...



Tror att Borgs vävgarner skulle kunna sälja betydligt mer av sina garner till stickare om de bara kunde fatta att DET GÅR att sticka med vävgarner... Ser ju många som gör det, men Borgs personal hävdade till exempel att silkegarnet var  för tunt för att sticka med... På rullen är det 950m på 100g. Inte omöjligt att sticka med, eller hur? Det finns ju betydligt tunnare lacegarner än så! Jaja, en rulle blev det i alla fall... Hade kunnat tänka mig nån härva ull också, men det kunde man ju minsann inte sticka med, det skulle bli för hårt... Håhåjaja... Vissa säljare vill hellre ha rätt än att sälja...

Bättre service får man i alla fall i Sundsvalls nyöppnade garnbutik Cinas garn! Det har blivit så fint där efter Cinas renovering och det är flera gånger som jag slinkit in där efter jobbet bara för att klämma lite och bläddra i lite mönsterböcker.



Men jag har ju självklart handlat lite också. Två nystan petrolblå alpaca och två nystan ofärgat sockgarn. Dess nystan fastnade inte på bild, men mitt bästa inköp har gjort det. En härligt blågrön härva från Färgkraft! Bara namnet på färgen säger det mesta - "Trollskog". Den kommer förmodligen att bli en Icarus, och kommer att matchas av en petrolblå basker i aplacagarnet!

Just nu speedstickar jag på en Juno Regina i Sea Silk från Garnkorgen. Hoppas på att den ska bli klar till nästa helg då jag ska på bröllop. Har lite färdigt också, men det får jag blogga om en annan dag...

Kommentarer
Postat av: Marika

För tunt att sticka med?

Man skulle visa dem spetsstickningsgarnerna med 1400 meter på 100 g. ;)



Och Trollskogen är väldigt vacker!

Postat av: agata

Den där färgblandningen har jag också stått och klämt på. Ja, i ärlighetens namn har jag nog klämt på alla färgkrafthärvorna hos Cina. Men till slut blev det en Ishav. Mycket vacker, den med.

Det ska bli spännande att se den där färgblandningen uppstickad.

2008-09-15 @ 21:08:37
URL: http://agata99.blogspot.com
Postat av: Ulricha

Men man kan väl sticka med vad som helst? Dubbla sytrådar eller broderigarn och stickor 1.25 mm blir säkert jättefint. Jag har stickat med Fårö (Borgs ullgarn) och det var knappt någon skillnad mellan den och Kampes 1-trådiga.



Härlig garnhärva som fick följa med dig hem!

2008-09-19 @ 19:44:28
URL: http://www.garntrollet.se
Postat av: antfarm

Jag känner igen mig i mitt garnhandlande här hemma. Fast tvärt om. Garnaffärstanten vill alltid sälja på mig annnat när hon inte har det jag vill ha, men som inte passar alls...



Jag är lite förvirrad. Jag har fått en kommentar från Maria J. När jag klickar på länken hittar jag mittmaskans blogg, men jag tror att det är du. Hur ligger det till???

2008-09-21 @ 13:55:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback