Skulle bara köpa ett par nålar...

Men det är svårt när det finns massa fint garn omkring en. Tre nystan Sarek och två nystan Kaffe Fassett-sockgarn fick flytta med hem till mig. Har tänkt att Sarek ska bli en basker och att sockgarnet ska bli ett par Jaywalkers.

image33

Sen ligger det ju 12 nystan Garnstudio Alaska och väntar på att jag ska göra dom till en fin kofta. Dom ska bli en sån
här. Jag är ju inte rik, så därför låter jag bli att sticka koftan i Silke Alpaca som det egentligen är tänkt.


Vantar i hemlisgarnet WIP

Ska precis börja öka för tummen på vante nr 1 i Fabelgarnet jag fick av min hemlis. Gillar zick-zack mönstret på skaftet (?)! Det kändes lite skumt i början att sticka med tunna superlätta bambustickor, men jag har vant mig nu. Är inte lika livrädd för att bryta av dom längre.

image30image32

Branching out = FO!

Ja, det är sant! Branching out är helt klar, färdigblockad och allt. Ska bara slås in och skickas med posten. Synd att posten inte delar ut på lördagar, min svägerska fyller år imorgon nämligen... Jaja, jag får slå en signal imorgon och säga att det kommer nåt trevligt med posten på måndag...

image29

Psst! Om ni ser mina fel, så säg inget! ;-)


Hemlis är ju hur kul som helst!

Hej, jag heter Maria. Jag tycker att det är apkul att få paket! :-)

Idag fick jag mitt första hemlispaket i brevlådan. Det innehöll flera mindre paket. Så här fint såg det ut innan jag öppnade. (Till min hemlis - ja, jag öppnade kuvertet sist.)

image27


Och detta var innehållet i paketen:

image28

- Fint kort med solrosor och en trevlig hälsning.

- En påse med Vanilla Chai Latte som jag ser fram emot att dricka.

- Belgisk choklad från Caca Oh!  i smaken White Coffee. Ska bli smaskens!

- Vantstickor i bambu 2.0 mm. Detta är officiellt mina minsta stickor. :-)

- 2 nystan Garnstudio Fabel i härlig chokladmelerad färg.

- I ett kuvert fanns förslag på vad jag ska hitta på med dessa nystan. Fingervantar! Okej, kära hemlis, jag antar utmaningen! Har aldrig stickat fingervantar förut, men med mitt fina chokladgarn och mina nya bambustickor gör jag gärna ett försök!

Ett stort tack för mina presenter, jag blev jätteglad!

Nu är Hemlis 2 igång...

Har fått iväg det första paketet till min hemlis nu i helgen. Kul att skicka presenter! Är mycket nyfiken på om det kommer att dyka upp något i min egen brevlåda snart... Det känns som att julen har startat tidigt i år! :-)

Kaffe Fassett

Har ni sett Regias nya Kaffe Fassett-sockgarn! Vilka underbara färger! Kolla Garnkorgen som har fått in garnerna idag. Gillar Landscape-garnerna, speciellt Fire, Fog och Twilight. Mirage-garnerna är jag inte lika förtjust i. Tyvärr ser man inte färgerna så bra på Garnkorgen, men Jeanette's Rare Yarns har bra bilder på färgerna.

Jag ska måla hela världen lilla mamma

Nej inte riktigt. Men jag ska dekorationsmåla en sopkvast! Den är naturfärgad med blå borst och ska dekoreras med målad ljung tänkte jag. Har skissat på ett papper idag och jag kommer att publicera bilder är jag är klar med mitt "skapande".

Och den blir längre och längre...

Branching Out växer och jag har goda förhoppningar om att den kommer att bli klar i tid. Det finns ett par småfel, men det ser bara ett tränat öga tror jag... Tror inte att mottagaren kommer att märka nåt. Hoppas jag.

image26

Har klart saker till det första hemlispaketet nu. Ska bara slå in det... sen så blir det skickat så småningom. :-)

Handla till hemlis

Nej, det kommer inte bli nåt foto här inte.

Har köpt nåt fint till min hemlis. Hoppas hon blir glad! Har många idéer och jag ser fram emot att datumet 15:e september ska passera så att jag kan börja skicka paket!

Förändringens tid

Var inte orolig om bloggen inte ser likadan ut som när du var inne sist. Håller på och pillar med html-koden för att får till designen som jag vill. Det går... sådär. Det blir bättre och bättre dag för dag i alla fall. Om ett år kanske bloggen är jättefin! *host*

Froggelifrogg

Tappade en maska efter fyra mönsterrapporter på Branching Out och lyckades tyvärr inte rädda det hela. Det var bara att frogga och lägga upp nya maskor. Jaja, vad är en bal på slottet...

Tur är att jag har lärt mig precis hur löst jag måste sticka för att det ska gå bra med alla sl2-k1-psso och k3 och sl-k2-psso. Ibörjan stickade jag för hårt och fick nästan våldföra mig på maskorna för att få till det. Nu kommer hela härligheten blir så fint så fint stickat bara för det...

Present på G

Har nytt WIP på stickorna nu! Visserligen stickade "alla" Branching Out för hundra år sen, men men.

Det ska bli present till svägerska som fyller år i slutet av månaden. Hon älskar blått. Jag älskar henne. Hon får därför spetsstickad halsduk i Alpaca. :-)

Tycker det blir fint. Det är ju ändå min första "riktiga" spetsstickning.

image20

Vilken snygging!

Bemästrar inte "latte-art" än, men den här blev fin... Och god!

image19

Halsduk till maken

Den är lite sliten nu efter en vinter. Får se till att maken inte har kardborrband på sin nästa vinterjacka. Stickat gillar inte karborrband. Men den är full med kärlek i alla fall!

image18

Dragspelsbasker

Ja, det är sant. Jag har också gjort en dragspelsbasker. Det var ju så svårt att låta bli! Min är stickad i färgerna Mullvad och Ulla från Östergötlands Ullspinneri. Baskerna sitter för tajt på mitt huvud för min smak, skulle vilja ha den lite mer "fluffig". Men det kan jag kanske åtgärda med lite blockning...

image17

Virkad filt i Eskimo

Jag gillar lila!

image16


2 baskrar och en mössa

En virkad basker i mönster från garnstudio. Den skulle egentligen virkad i betydligt tjockare garn, så den blev lite luftig. Men jag gillar den!

image12


Basker nummer 2 är också från garnstudio och är stickad i ett björnbärsmönster (ifall det inte skulle framgå haha). LIte krångligt att sticka alla björnbär, men den blev rätt fin.

image13image14


Mössan är stooor och är stickad i samma garn som jättesockan. Sen har en lång tofs och öromlappar. Jag har stort huvud, men drunknar i den.

image15

Sjalar x 3

Har stickat två sjalar och virkat en.

Den första är i Garnstudio Vienna, ett yvigt mohairgarn och är stickad i en enkel trekantsmodell med stooora stickor. Är inte så förtjust i garnet, det är lite väl sticksigt. Dessutom blev sjalen lite för liten för min smak.

image9


Den andra är virkad och den kom till i julas när jag ville ha nåt rött. Men den är lite tjock och klumpig och Flamé-garnet som jag använt är iten jättesnyggt. Men den passade bra till mina kläder på julafton.

image10


Den tredje sjalen är den jag är mest nöjd med. Det är en Spindelvävssjal i entrådigt Ullgarn från Ullcentrum. Älskar kombinationen av brunt och turkost!

image11

Sockar i Opal

Har förutom min misslyckade jättesocka (som man skulle kunna bada i) så har jag stickat 2 Opalsockar. Ett par till mig själv i Opal Feelings och ett par till maken i Opal Regnskog Humla. Blev dock lite beviken på Humla-garnet. På bilderna såg det ut som att det skulle vara lite mer flammigt och inte så randigt.

image7

image8

WIP-halsduk nr 2

Min andra halsduk är i tunt turkosmelerat kid mohair. Mönstret är Seafoam scarf.

image6

Mina WIP

Just nu har jag två halsdukar och ett babyset (halsduk, "hjälm" och vanatr utan tunnar) på G. Här får ni se halsdukarna.

WIP-halsduk nr 1 är i Garnstudio Alpaca i en underbar mörklila färg. Har sett att flera har gjort det här vågiga resårmönstret typ förra året. Jag började förra året, men det har legat längst nere i korgen tills nu.

image5



Varsågod och skratta...

För två år sedan försökte jag mig på min första socka. Den stickades i fel garn och med för stora stickor. Den blev allmänt konstig.... Varsågod och njut! Haha...



image4