Läskigt pälsgarn

Håller på och snabbstickar en halsduk till min brorsdotter som fyller år på måndag. Hon älskar rosa och gult, så hon ska få en gul och rosa (med paljetter) halsduk i pälsgarn. Det bär mig emot att stick något i 100% polyester, men vad gör man inte för familjen... ;-)

Bildbevis kommer inom kort.

Uppdatering:

Halsduken är skickad och borde vara framme hos brorsdottern E. Glömde bort att ta kort på halsduken, men såhär ser garnet ut i alla fall.

image2

Kicka igång bloggen igen

Då gör jag ett nytt försök.

Ska försöka skriva om mina stickprojekt och mina matlagningsprojekt. Har läst stickbloggar och matbloggar så länge nu så att det är dags för mig att bidra med något. haha.

Får se till att fotografera mina FOs och WIPs så ni vet hur jag ligger till... :-)


Hemlis-frågor

image1

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?

- Jag gillar ull, silke, alpacka, kashmir, bomull - naturmaterial alltså. En liten del syntet är okej i sockgarn för hållbarhetens skull.

2. Vilka är dina favoritfärger?

- Jag gillar lila, blått, brunt, svart, vitt, grått, vinrött, plommon, mossgrönt...

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?

-Orange och kamelbrunt och neonfärger är väl inga favoriter direkt.

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)

Jag använder mest jumperstickor och strumpstickor i metall. Gillar Addis rundstickor. Har inte provat att sticka med trästickor, men skulle gärna prova. Plast tilltalar mig inte (förutom min glittriga viknål då).

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?

Jag har stickat i ca 2 år. Tror att jag ligger nånstans mellan nybörjare och mittemellan. Har precis börjat testa spetsstickning och kommer snart påbörja mitt första klädesplagg.

6. Dricker du kaffe? Te?

O ja!

7. Är du allergisk mot något?

Nej, faktiskt inte.

8. Vilken slags musik tycker du om?

Gillar jazz, gospel (dock väldigt kräsen när det gäller gospel), storband (som man kan dansa lindy hop till!), the Ark, Katie Melua.

9. Favoritgodis?

Malaco colaflaskor, CHOKLAD, lakrits/hallon-döskallar.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)

Virkar, försöker mig på scrapbooking, målar, tecknar.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...

Gillar variation. Har ofta flera projekt på gång samtidigt.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?

Nej.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?

Skulle vilja göra en riktigt härlig kofta. Och gärna en fantastiskt vacker spetsstickad sjal.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?

Nej, men skulle nog behöva det ibland. Mitt handledsmått är: 17 cm

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?

Har aldrig provat.

16. Stickar du sockor?

Yes! Är snart klar med mitt andra par! :-)

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)

Brukar ta storlek 40 i skor, i undantagsfall 39. Mina mått är: längd 24 cm, omkrets  25 cm.

18. När fyller du år?

7/12, jag blir 28  i år!

19. Stickar du med pärlor?

Har aldrig provat, men är nyfiken.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)

Jag älskar kokböcker! Läser också deckare (typ Stieg Larsson, Camilla Läckberg) och chic lit (Marian Keyes). Faktaböcker om hantverk och kreativa saker uppskattas också, har inte så mycket sånt än men skulle gärna vilja ha mer!