Sommarens väskkollektion del 1

Plats: En catwalk
Ni hör: Designern beskriva sitt verk medans det struttar fram och tillbaka i strålkastarljuset.
Ton: Skojfrisk och lite halvt ironisk
------------------------------------------------------

Här ser ni sommarens badväska, denna modell i turkost och gråblått.



Lägg märke tillde chica detaljerna: ringen på väskans undersida och ränderna på axelremmen ger ett spännande och innovativt intryck.



Väskan gör sig lika bra på röda mattan, på stranden och vid poolkanten.



Denna accessoar gör din garderob komplett!

Mönster:
Garnstudio
Garn: Muskat

Min första utmaning...

Har aldrig fått en bloggutmaning förut, så jag tyckte det var lite kul att få en utmaning från Marika.

Fem saker som finns på min ATT-GÖRA-IDAG-LISTA:
1. Vakna. (Är aptrött trots att jag varit uppe flera timmar.)
2. Besöka Cinas nya garnbutik. (Hoppas hoppas att hon har hunnit få garnet som jag vill ha...)
3. Köpa gott kaffe i kaffebutik (har bara Löfbergs Lila hemma - och det smakar unkas).
4. Köpa mat & dryck till myskväll med maken.
5. Ha en mysig kväll med maken med god mat och bra film (sista skälvande semsterdagarna...)

Vad gjorde du för 10 år sedan?

Hade precis flyttat till Växjö för att plugga engelska på universitetet. Nybakad student som väntade på en ny uppkörningstid efter att ha kuggat på den första...

Ställen jag bott på?
Tumba, förort till Stockholm, Ett halvår.
Vittsjö, by i Norra Skåne, 17 år.
Hässleholm, 1 år.
Växjö, 2 år.
Norrköping, 4 år.
Sundsvall, 4 år and counting...


Fem saker jag skulle göra om jag vore biljonär?

Standardsvar version 1.0...
1. Betala av studielånen.
2. Köpa alternativt bygga ett drömhus på en drömplats.
3. Bara jobba lite grand med något som är roligt.
4. Se till att alla nära och kära har det de behöver.
5. Skänka en massa pengar till något bra som behöver ekonomiskt stöd, välgörenhet, typ.

Egentligen ska man skicka utmaningen vidare, men det verkar som att många har svarat på den redan , så jag hoppar över det.


Konsten att mesfärga garn

När maken var ute och fjällvandrade i veckan tog jag mod till mig och försökte färga garn för första gången. Synd att jag inte hade nåt ullgarn hemma... Bomull var allt huset hade att erbjuda, och ett färgstarkt försök till färgning blev endast ett blekmesigt resultat... Äggfärgningtabletter i sjön liksom.

Här är resultatet i alla fall. Mitt förstlingverk.


Falling Water Scarf till lilla mamma

Mamma ramlade och bröt höften innan sommaren. Jag kunde inte hjälpa henne så mycket på plats eftersom mina föräldrar bor typ 90 mil söderut... Vad ska man göra? JO, jag stickar en linhalsduk till henne! (hej och hå, vad jag blandar tempusformer, och oj vad härligt att strunta fullkomligt i att rätta till det! Haha...)



Garn: Härligt grönskimrande lingarn - Kalinka, 56g.
Mönster: Falling Water Scarf (sök på Ravelry om du är sugen på mönstret, det är gratis.)
Nöjdhet: Stor. Tycker att det är jättefint spetsmönster, speciellt efter blockning. Men jag är inte så himla nöjd med min blockning av kanterna... Vill ha blocking wires nu! (Eller helst igår...)


Babyboom

Det känns som att det pågår en babyboom bland mina vänner. Kanske inte så konstigt när man är runt 30-årsåldern, och folk gifter sig och köper hus. Försöker för det mesta sticka något till den nyfödda, men ofta glömmer jag bort att fotografera innan jag lämnar bort presenten.

Följande hann jag dock fånga på bild innan det skickades iväg med post. Det är en mössa och ett par sandaler i Debbie Bliss Baby Cashmerino. Mönster är också från Debbie Bliss. Dessa kan köpas som paket från
Garnkorgen.


Stickcafé Revisited - soon in a theater near you

Så jag gjorde alltså ett nytt försök att gå på stickcafé, trots tidigare våndor. Och jag upptäckte att jag kände mig avslappnad, att jag hade det vansinnigt trevligt, att jag vill gå igen... Vojne, vojne, vad skall det bliva av detta...

Jag kan med andra ord inte vara en allför gammal hund, eftersom jag uppenbarligen kan lära mig att sitta.

Hej, jag heter Maria. Jag känner inte längre motvilja mot att gå på stickcaféer. Tvärtom. Jag gillar att gå på stickcafé.

Och alla sade: Hej Maria.

Därefter gick jag och satte mig igen, och folk applåderade.

(Ursäkta det förvirrade inlägget, men det är sent och jag dricker Coca Cola Zero i ett vinglas och äter Barbecuechips. Om det nu är nån form av ursäkt...)

Jaywalkers till pappa

I maj fyllde pappa år, och jag ville gratulera honom med ett par färgstarka sockar. Han gillar mycket färg, så jag tänkte att han skulle få så han tiger... Det blev ett par Jaywalkers i Opal Hundertwasser. Pappa blev jätteglad - det skulle blir hans titta-på-TV-sockar. :-)



Fast mamma blev lite avis - hon vill ockå ha titta-på-TV-sockar. Och det kan hon väl få...så småningom. Fast då blir det inga Jaywalkers, det finns ju så många andra fina mönster att prova på.

Bättre sent än aldrig...

Jag lovade ju i slutet av april att visa bild på mitt sista Hemlis 3-paket. Och här kommer en bild - lite sent, men vad gör det om hundra år?


Stickorna glöder!

Nä, inte bokstavligt talat, men definitivt bildligt talat. Ojojoj, vad jag har stickat i sommar! Inte så mycket som är klart, men det känns som att en ketchupeffekt är på gång.

Har lite från i våras att visa upp först, det får blir lite inlägg om det först innan jag visar hur det ligger till på WIP-fronten. Jag kan ändå inte fota mina WIPs nu eftersom kameran är och fjällvandrar med KM. Eller om det är tvärtom? :-)

Jag har precis påbörjat min semester, och jag hoppas på mycket mycket sticktid. Hur har ni haft det? Har ni stickat mycket på semestern?