Runt, runt, runt....

...går garnvindan när jag gör fina nystan med min nystmaskin.

image48image49


Jag insåg att det inte var hållbart att nysta för hand längre. Lite för många härvor som låg och tittade bedjande på mig. Så ovanstående redskap inhandlades på Garnkorgen.

Det bara råkade följa med mig lite garn hem från Garnkorgen också.

- En härva Lacewool från Fyberspates i färgen Orange-red-plum.
- Två nystan Opal Uni i färgerna Cardinal och Gråsvart.

image50image51

Och såhär fina blir mina nystan!

image52


Tyvärr...

Inget stickcafé för mig ikväll. Visserligen mår jag mycket bättre nu. Men jag vill ta det lugnt så att jag kan jobba imorgon...

Hoppas att ni andra har det trevligt i alla fall! Jag sympatistickar hemma i soffan.

Garnshopping i huvudstaden

Var i Stockholm i helgen och passade på att besöka några garnaffärer. Självklart så shoppade jag en del...

Först så besökte jag Marias Garn. Gick många varv och klämde innan jag kunde bestämma mig. Det blev två härvor Malabrigo Lace i färgen Geranio. Dessa ska bli en sjal till mig själv. Tänkte att den skulle få prydas av fina pärlor (som jag också köpte). Två härvor "vanlig" Malabrigo i färgen Olive ska bli en julklappshalsduk och Baby Alpackan i jättefin röd nyans ska nåt fint till min mamma i födelsedagspresent.

image44

Från Södermalm tog jag en promenad genom Gamla stan. Där besökte jag Anntorps väv samt STICKA.

På Anntorps väv köpte jag två härvor Atacama Alpaca som ska bli en Feather and Fan-halsduk till svärmor i julklapp.

image45image46

På STICKA köpte jag handfärgat, entrådigt ullgarn som ska bli en sjal till mig själv. Färgen kallas "Lila Tulpan"  - I like.

Slutligen fick Nysta ett besök. Där gick jag rätt på Noro-hyllan och stod läääääänge innan jag bestämde mig. Två nystan Silk Garden Lite blev det. Kunde inte hålla mig utan har börjat sticka på något som i slutändan förhoppningsvis ska blir en kortärmad bolero/shrug. Freestylar, men har en klar bild i huvet hur jag vill att det ska se ut.

image47

Sjukling med ensam vante

Vante nr 1 i Fabelgarnet är klart. Eller... i princip klar kan man väl säga. Det blev lite kompikationer när jag skulle fästa trådarna. Trodde jag fäst alla när jag klippte... men jag hade missat två fingrar. Därav det röda räddningslinorna på ringfingret och lillfingret. Får frogga några varv och skarva med lite mer garn... Men annars blev den fin! Nu vill den bara ha en kompis också... Faaast, det får vänta lite...

image43

Är sjuk och ynklig idag. Har åkt på en massiv förkylning med snuva, nästäppa (eller hela huvet känns täppt), hosta, halsont och trötthet... Sa jag att jag fryser också? Ja, jag vet jag fiskar efter lite sympati. Snart kommer min man hem med glass. Det ser jag fram emot. Det är nämligen lag på att man får äta glass när man är sjuk. Det visste ni väl?

Strike a pose!

Såhär ser mitt fina set i Visjögarn ut.

image42

Paket!

Fick paket nr 2 från min hemlis idag! Lycka!

Tre fina, glada paket.

image37


Och innehållet!

image38

- Marabou Premium Dark Raspberry! Hur i hela friden visste du att det var min favoritchoklad??? MUMS!

- En "dragspelshalsduk" - lååång och mjuk och härlig i samma Visjögarn som jag stickat min dragspelsbasker i. Härligt att få se hela färgskalan i garnet, det hann ju inte komma fram i baskern. Jag provade förresten min basker idag igen, den är inte så tokig efter blockningen. Jag har en bättre hårdag idag, och då ser baskern bättre ut också. Men lite ska jag fixa med den. Bara liiite.

- Och det bästa till sist: Underbart vackra tumvantar (antagligen i samma Visjögarn?). Är helt kär i dom! Tyvärr så var dom lite för korta för mina långsmala händer så dom ligger och blockas nu. Vill ju kunna stoltsera med mitt fina set så snart som möjligt. Lovar att återkomma med snygga modebilder. (Haha.)

Stort tack kära hemlis! Du har gjort det igen!

Blockad dragspelsbasker

Jag tyckte ju att min dragspelsbasker blev för trång så jag gjorde ett försök att blocka den. Blötte den, kramade ur försiktigt och trädde den över tallrik + stor skål. Den torkade över natten, och idag tog jag loss den och provade....

För stor.

Skit också.

Men jag tänker mixtra lite med den, tror att jag kan fixa till den precis som jag vill ha den om jag syr och fixar lite. Är det att fuska eller? ;-)

Till min hemlis! Viktigt!

Du skrev att jag kanske skulle få ett paket mot slutet av veckan. Det vore bra om paketet inte kom på fredag. Skicka hellre det så att det kommer nästa vecka i så fall... Eller om det kommer innan dess... :-) 

Om det låter konstigt så maila mig så kan jag förklara mer.


En smula lycka...

Hurra! Har haft utkik länge, men först idag såg jag den äntligen på ICA. Baristamjölk! Dagens latte smakade som på café! Muuuuuums....

Ikväll: Stickcafé!

Ikväll är det stickcafé här. Min kofta ska få följa med mig och fika och ha det allmänt mysigt med trevliga människor!

Kofta på G!

Stickar frenetiskt på min kofta. Och den växer faktiskt, om än långsamt. Tänkte bjuda på ett WIP-foto.

image36

Välkommen till Moskva!

Antfarm föreställde sig en rysk lökkupol när jag beskrev min misslyckade Sarek-basker. Och jag tyckte att det var en lysande liknelse. Eftersom jag inte froggat den än så bjuder jag på exklusiva bilder. :-)

image34image35

Provlapp klar

Visar ingen bild, för hur intressant är en slätstickad fyrkant egentligen? :-)

Med lätt blockning så blir det bra. Borde kanske se till att sticka lite lösare... Men jag tror det blir bra. Garnet känns helt okej att sticka i, känns snabbstickat nu när man har stickat med tunt alpackagarn att tag.

Tänker lägga upp maskor på stickcaféet imorgon, då får jag mina rundstickor som jag beställt till koftan.

Provlapp-tajm

Eftersom jag ska ge mig på att sticka en kofta så är det dags att jag gör nåt jag aldrig gjort innan.

Sticka provlapp.

Har förstått att det kan vara rätt smart att kolla stickfastheten innan man ger sig på ett större plagg. Så det ska jag göra. 17m x 22 varv ska bli en lapp på 10 x 10 cm.

Jag återkommer med det spännade resultatet. :-)

Pinsam basker

Egentligen är Sarek-baskern klar nu. Fina färgskiftningar blev det.... Men usch vad ful den blev! Vill inte ens visa bild på den, den är så pinsam.

Tror att jag tänkt allvarligt fel nånstans i  mitten på den. Den har jättefin form och sitter jättebra på mitt huvud, men det har blivit en lång spets på toppen... Mina minskningar blev fel (jag virkar baskern) och höll på i evigheters evigheter. Min basker ser ut som en helt vanligt basker - fast med en strut på toppen. Hiskeligt fult.

Jag visar bild när jag gjort den som jag vill ha den.

Den går snabbt att virka.