En stor suck...

Bättre sent än aldrig, brukar man säga ibland. Men just denna aha-upplevelse önskar jag att jag hade fått tidigare...

Jag stickar vridna aviga maskor.

Jag har alltid tyckt att aviga maskor har varit jätteenkla. Aviga maskor ser så krångliga ut i stickböcker, så jag har struntat i det och tyckt att det sett rätt ut.

Men dom är så fel så fel. Har suttit i en timme och övat på riktiga aviga maskor nu, och jag börjar få till dom. Nu ser det äntligen jämt och fint ut.

Det är bara en sak. Jag behöver riva upp en nästan färdig kofta ( ja, hela..) + ett par decimeter av en färdig bomullstop.

Varför? Jo, jag trodde att det var jag som stickade ojämnt och lät det vara så - jag får träna på att sticka jämnare, tänkte jag. Men nu har jag insett att jag KAN sticka jämnt, det var inte felet. Felet var att jag stickade vridna aviga maskor... Det märktes inte när jag stickade runt på rundsticka, eller runt på strumpstickor, och det syntes inte så mycket när jag stickade spetsstickning. Men slätstickning fram och tillbaka ser för illa ut...

Skit. Skit. Skit. Skit. Skit. Skit. Skit.

Fördelen är att jag kommit på detta innan jag börjar på en härlig kofta i Malabrigo...

Men ändå.

Skit.


Kommentarer
Postat av: Marika

Så trist.

Bra att du kom på det ändå...

Postat av: Kaja

Fast. Jag stickar BÅDE vridna aviga och vridna räta. Då går det undan som tusan... Blir det ojämnt ändå??



Jag stickar alltså räta i bakre maskan. Och så vad jag gissar är vridna aviga. Det brukar se bra ut i alla fall...

2008-10-09 @ 22:08:16
URL: http://www.kajaochlillakrax.se
Postat av: Maria

Ojdå! Men du hade säkert upptäckt det den dagen du står inför att sticka vridna maskor "på rikitgt" i något mönster. Det händer ju lite nu och då att man skall blanda vridna och inte vridna maskor.

Men det är ju toppen att du kommit på det och att du nu framöver kan njuta av att de aviga varven bara flyter fram utan problem.

2008-10-10 @ 09:42:27
URL: http://annamaria.typepad.com
Postat av: Boel

Jag känner så väl igen mig och förstår det du känner såväl. För ganska precis ett år sedan så insåg jag efter ett stickcafé att jag stickade fel på något sätt, precis som du skriver blev det inte jämt. Till slut kom jag fram till att jag stickade både de räta och aviga maskorna vridna. Det blev en AHA-upplevelse men också en massa upprepade projekt och en massa övning för att lära mig rätt sätt (lite ilska blev det med. I dag tycker jag att det var värt det och jag får faktiskt ibland beröm för att jag stickar så jämt.



Lycka till med dina "nya" aviga maskor!

Boel (saltflingan)

2008-10-12 @ 16:51:00
URL: http://www.saltflingan.wordpress.com
Postat av: Lillan

Jag gjorde precis samma grej förut, och det tog skitlång tid innan jag fattade varför det blev så konstigt! :) nu har jag vant mig att göra "riktiga" aviga, men det var svårt i början att lära om sig att göra på ett annat sätt!

2008-10-15 @ 15:12:33
URL: http://lillansticks.blogspot.com
Postat av: antfarm

Vad lustigt att vi är så många som känner igen oss. Jag stickade alla maskor vridna i min ungdom. Då går det bra och blir jämnt, men det ser ju inte ut som vanligt. Men jag trodde jag var ensam om mitt misstag... Nu har jag lärt mig att se hur maskan kommer att falla för jag insåg att det blir ju också skillnad om man ska ta i bakre eller främre maskbågen beroende på om man stickar runt eller fram och tillbaka.

2008-10-17 @ 08:29:44
Postat av: Anonym

Hej! Har "gått med" i UFO-klubben och kikar runt hos er andra! Inlägg i bloggen kommer snart.

2008-10-20 @ 19:05:55
URL: http://www.maskorochnystan.blogspot.com
Postat av: funnyknit

Hej! Är det så viktigt att sticka som i boken? :-) Jag stickar i bakre maskbåge och min slätstickning ser slät ut, ingen skillnad på färdiga stickningen från andra krångliga tekniker:-). Alltså jag för in höger stickan in i en maska på vänstra stickan uppifrån för både räta och aviga, men för räta har jag tråden bakom vänstra stickan och för aviga-framför. Och mina maskor "sitter" förstås under en annan vinkel på min vänstra sticka, så skulle man vilja ha en vriden maska så är det bara föra in högra stickan underifrån. Det fungerat för mig i snart trettio år :-) Kommer du till stickcafé nästa onsdag? Vi kan diskutera det lite där kanske. Jag tror att den här teknik är inte så välkänt i Sverige (Sorry för en lång kommentar :-( )

2008-10-24 @ 16:26:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback