Hemlis 3 - hemlisfrågorna

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Jag gillar alla former av ull (vanlig ull, merinoull, kashmir, alpaca etc.). Det är naturmaterial som gäller för mig så bomull, lin, silke etc. tycker jag om. Har inte stickat i bomull eller lin, men är väldigt sugen att prova på. Jag gillar inte acrylgarn eller päls- och effektgarner. Självklart är en liten del syntet okej i sockgarner för hållbarhetens skull.

Vill alltid ha mer garn. :-)

2. Vilka är dina favoritfärger?
Lila är den absoluta favoritfärgen, men inte pastell-lila utan mer mustiga nyanser, mörklila, aubergine etc. Gillar också blått, grönt, rött, brunt, svart, vitt, grått, rosa... Grådaskiga och "smutsiga" nyanser är fina, och mustiga färger, och klara färger, och skimrande färger...

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Beige är en svår färg att få till. Neonfärger som sticker i ögonen. Gult och orange är knepiga färger...

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Jag använder mest metallstickor, jumperstickor och strumpstickor, Addis eller Garnstudios rundstickor (för att de är bäst). Har några färgglada plaststickor i stora storlekar. Har precis börjat använda lite bambustickor (strumpstickor 2,0, jumperstickor 5 och 5,5). Har också precis köpt strumpstickor i ebenholz 2,5 - ska bli spännande att inviga dom. Är mest van vid metall som sagt, men är sugen på att sticka mer med trä, det finns ju så fina ädelträstickor.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag har stickat i 2,5 år. Börjar känna mig som en mittemellanstickerska. :-)

6. Dricker du kaffe? Te?
O ja! Älskar kaffe - har egen kaffemaskin och kaffekvarn. Gillar te också - grönt, rött, svart... Men jag gillar inte artificiella smaktillsatser, är det jordgubbste ska det vara jordgubbar i teet och inte jordgubbsarom, om ni förstår vad jag menar.

7. Är du allergisk mot något?
Nej, och det är jag tacksam för.

8. Vilken slags musik tycker du om?
Soft musik som Eva Cassidy, Rosie Thomas, Norah Jones och Katie Melua gillar jag skarpt. The Ark är favoriter också. Men jag tycker att det finns bra musik inom de flesta genrer.

9. Favoritgodis?
Mörk choklad, minst 70%.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Just nu är det stickning för hela slanten. Annars virkar jag lite grand, har målat och tecknat en del, vill börja på scrapbooking.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Det mesta är roligt. Har många projekt igång samtidigt så att jag kan variera mig.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej. Köper ibland lösnummer av Interweave Knits och Vogue Knitting.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
- Julstrumpan i lila som finns i Inteweave Knits Holiday 2007.
- Vad som helst i Kid silk haze
- Den perfekta koftan

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Lite grand. Har ett köpt par som är långa som jag använder om jag är riktigt frusen. Annars har jag inga. Håller på att sticka ett par som jag fick materialkit till av min Hemlis2. Men dom har fått ligga och vila i stickkorgen till förmån för julklappsstickningar.

Mitt handledsmått är: 17 cm i omkrets

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Ja, det är helt okej, Trevligt litet projekt.

16. Stickar du sockor?
Ja. Är med i stickamera's sockklubb. Före klubben hade jag bara stickat tre par sockar, så jag kommer ju att utveckla mina färdigheter i år.

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Har storlek 39/40 i skor (för det mesta 40).
längd: 25 cm
omkrets: 25 cm

18. När fyller du år?
7 december

19. Stickar du med pärlor?
Lite grand. Har precis börjat lära mig.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Just nu läser jag "Eremitkräftorna" av Anne B. Ragde. Samlar på kokböcker. Gillar både deckare och romaner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback